Słoneczna Przechadzka Świętokrzyska z ogniskiem

19-09-2023 11:55

Pogoda i humory dopisywały na trasie - V Przechadzka Świętokrzyska za nami!

W dniu 16 września Klub Turystyki Aktywnej PTTK PASAT w Końskich działający przy naszym Oddziale PTTK zorganizował wycieczkę autokarowo-pieszą w Góry Świętokrzyskie. Poprowadziła ją Magdalena Weber - prezes klubu i przewodnik świętokrzyski.

Wycieczka rozpoczęła się lekko po godzinie 8:00 od wyjazdu autokarem z Końskich, którym szczęśliwie i sprawnie (choć z koniecznym postojem przy przejeździe kolejowym w Zagnańsku) dojechaliśmy do miejscowości Łączna. Po wykonaniu pamiątkowej fotografii przy remizie OSP wyruszyliśmy na szlak pieszy koloru zielonego. Początkowo asfaltową drogą, a następnie przez las maszerowaliśmy w kierunku wzniesienia Bukowa Góra. Wkraczając w obszar Świętokrzyskiego Parku Narodowego od razu dało się zauważyć zmiany w otaczającej nas przyrodzie. Zdobycie Bukowej Góry nie przysporzyło nam zbyt wiele trudności, choć pokonanie wąwozów i niewielkiego cieku wodnego na pewno zapadną w pamięć każdemu z uczestników. Na wzniesieniu zrobiliśmy dłuższy odpoczynek na regenerację sił, a następnie skierowaliśmy kroki na szlak pieszy koloru żółtego, którym dotarliśmy do początku ścieżki historyczno-edukacyjnej im. Mariana Sołtysiaka ps. "Barabasz". Ścieżka, na chwilę obecną jeszcze niezagospodarowana, poprowadziła nas do samego Wilkowa, gdzie znajduje się pomnik poświęcony partyzantom z Oddziału "Barabasza" oraz piękny zalew, w którym przegląda się najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich - Łysica. Z Wilkowa już autokarem dojechaliśmy do Centrum Edukacji i Kultury "Szklany Dom" w Ciekotach. Po obejrzeniu multimedialnej wystawy zasiedliśmy przy ognisku turystycznym.

Wydarzenie zostało zgłoszone do X Międzypokoleniowej Sztafety Turystycznej organizowanej przez Zarząd Główny PTTK w Warszawie. Wobec tego każdy z uczestników otrzymał imienny certyfikat potwierdzający udział w Sztafecie oraz drobne upominki z ZG PTTK. Później jeszcze chwilę przyjemnie gawędziliśmy przy ognisku. Jednak czas było wracać do domu. Po wykonaniu pamiątkowego zdjęcia, nasyceni magiczną atmosferą Żeromszczyzny, wróciliśmy do Końskich.