Słoneczny spacer Doliną Świśliny

10-10-2022 17:59

Pełniusieńki busik pomknął w dniu 8 października 2022 r. w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego. Dziękujemy wszystkim za udział w III Przechadzce Świętokrzyskiej!

Na zaproszenie Klubu Turystyki Aktywnej PTTK PASAT w Końskich odpowiedziało 30 osób, które zechciały zgłębić tajemnice ścieżki dydaktycznej "Dolina Świśliny" oraz odwiedzić świeżo odremontowany pałac Wielopolskich w Częstocicach. Punktualnie o godz. 8:00 ruszyliśmy pod przewodnictwem Magdaleny Weber, która miała tego dnia zadanie przybliżenia nam ciekawostek związanych z historią Staropolskiego Zagłębia Przemysłowego oraz geologią odwiedzanych terenów. Pogoda do wędrówki okazała się wymarzona, a pokonywane pod górę kilometry nagradzane były pięknymi widokami.

W Częstocicach pracownik Muzeum Historyczno-Archeologicznego zapoznał nas z historią Ostrowca Świętokrzyskiego i samego pałacu oraz przybliżył postać Leona Wyczółkowskiego - malarza, artysty Młodej Polski, którego prace wypożyczone z Muzeum Regionalnego w Bydgoszczy zainaugurowały prace jednostki po remoncie. Miło było obejrzeć portrety, martwą naturę, grafiki i linoryty oraz krajobrazy polskich miast i ukraińskich wsi. Zachwyciły nas też piękne wnętrza pałacu.

Następnie przejechaliśmy do Nietuliska, które stanowiło początek naszej przechadzki. Po zapoznaniu się z historią budowy i działalności zakładu ruszyliśmy w kierunku pieszego szlaku turystycznego koloru niebieskiego im. Stanisława Jeżewskiego. Szlak łączy Pętkowice z Sanktuarium Świętego Krzyża prowadząc wędrowców do Bałtowa, rez. Krzemionki, Kunowa, Nietuliska, Kałkowa i Grzegorzowic. My pomknęliśmy fragmentem z Nietuliska do Kałkowa przez Doły Biskupie, gdzie dowiedzieliśmy się co nie co o związkach miejscowości z Witoldem Gombrowiczem i jego dziadkiem. W drodze do Kałkowa mieliśmy okazję zgłębić przestrzeń kamieniołomu Doły Opacie oraz rzucić okiem na zbiornik wodny i zaporę Wióry oraz ciekawe skały. Budynki kompleksu Sanktuarium w Kałkowie podziwialiśmy w trybie indywidualnym, mając także czas na odpoczynek i ciepły posiłek. Ostatni etap naszej wędrówki przeszliśmy szlakiem turystycznym koloru czerwonego do rez. Skały w Krynkach.

Trudy 17-kilometrowej wędrówki nagrodziły nam widoki i punkty zebrane do odznak: OTP, Miłośnika Puszczy Świętokrzyskiej, Turysty Przyrodnika oraz odznaki Klubu Turystyki Aktywnej PTTK PASAT.

A teraz link do fotografii wykonanych przez Jolę Perę - kliknij, zobacz i zapisz